Deze Amerikaanse independent van Alfonso Gomez-Rejon, die assistentenwerk deed voor Scorsese en Innaritu, verrast al vrij snel.
Je hebt een protagonist waarvan je meteen weet dat hij een status quo en een leven onder de radar nastreeft. Op een heel eenvoudige manier – zijn moeder dwingt hem om uit 'medeleven' een meisje met bloedkanker op te zoeken – wordt die tiener uit zijn veilige situatie gekatapulteerd. Zelf beseft hij dat niet zo, zoals we dat uit zijn instantie als verteller kunnen vernemen. Een interessante verteller overigens, want hij blijkt niet de meest betrouwbare. Stap voor stap zien we hoe de acties van die jongen zijn negatief ingestelde levensfilosofie meer en meer tegenspreken. Dat gebeurt met de nodige originele humor. Zo blijkt de tiener, door zijn intellectuele, maar passieve vader, een kleine obsessie te koesteren voor de Duitse regisseur Werner Herzog. En min of meer zoals in Be Kind Rewind maakt hij hoogst persoonlijke remakes van beroemde filmklassiekers.
In het laatste half uur laat de cineast wel wat melodrama toe, maar het eerste uur van de film is zo sterk dat je het hem gemakkelijk vergeeft.